Před několika lety se objevil nápad k oživení tohoto prostoru, na chodníku vznikla barevná malba, evokující podobné zásahy do veřejného prostoru v zahraničí. Zde bývají tyto malby aplikovány na vozovky v místech, kde je potřeba zklidnit dopravu a zajistit větší bezpečnost nemotorovým uživatelům prostoru.
Příklady maleb na vozovce v zahraničí: Miláno a Bratislava
Po letech, konkrétně na přelomu loňského a letošního roku, se ukázalo, jak byl tento krok prozíravý. Chodník i s malbou se stal velkým, byť nelegálním parkovištěm vozidel stavby. Sál v Bílém domě totiž Statutární město Brno přestavuje pro potřeby soukromého divadla. Bezpečný pohyb na chodníku tak není zaručen i přes existenci malby.
Vzhledem k tomu, že parkování nebylo nijak označeno, nebyla uvedena za jakých pravidel, jaká auta mohou na chodníku stát, začali lidé toto nelegální parkování nahlašovat Městské policii Brno (dále MPB). Dohled strážníků MPB se však omezoval na povrchní kárání řidičů za nevhodné parkování a velké množství přestupků v této lokalitě nebylo systematicky řešeno.
Teprve na základě několika dopisů vedení MPB a náměstkům pro dopravu a životní prostředí bylo na konci února osazeno dopravní značení – dopravní značky se zákazem zastavení, s platností od 1. 12. 2023, tedy tři měsíce zpětně.
V březnu poté někteří uživatelé aut parkujících na chodníku získali povolení ke zvláštnímu užívání komunikace. Stížnosti řady osob tedy město vyřešilo tak, že parkování na chodníku legalizovalo, chodník je dále devastován a na jejich opravy poté budou muset být vynaloženy veřejné prostředky. Nejedná se přitom pouze o auta, která aktivně dováží a odváží materiál k přilehlé stavbě, často zde stojí i několik osobních aut, která by mohla být zaparkovaná jinde.
A proč tolik rozhořčení kolem aut parkujících na širokém chodníku, kde zdánlivě nepřekáží?
Důvodů je několik:
Kromě vozidel stavby ale chodníky u Bílého domu destruují další auta, která zde parkují v čase, kdy přicházejí děti do školy, tedy zhruba kolem půl deváté. Hlavní argument, proč musí poměrně těžké vozy stát na chodníku byl, že nejsou vyhrazená místa pro parkování Kiss and Ride (K&R). Avšak místa K&R byla zřízena za rohem na Jaselské a problém s parkováním trvá dál. Je zjevné, že apel školy na odpovědnost rodičů, kteří svým chováním ohrožují spolužáky svých dětí (parkují například i před přechodem), není moc účinný. Dalo by se čekal, že bude zvýšenou pozornost těmto situacím věnovat MPB. Ale jak už bylo řečeno, kontroly v tomto místě probíhají sporadicky a k ničemu nevedou. Čeká se snad na první vážnou nehodu?
Nenechávejme tyto situace bez povšimnutí. Pišme odpovědným politikům a úředníkům a volejme městskou policii. Oslovujme strážníky městské policie s tím, že situace tohoto druhu mají opravdu povinnost řešit. Politici potřebují podněty od občanů. Bez podnětů nebudou odpovědné orgány hledat řešení. Systém potřebuje zpětnou vazbu.
Užitečné kontakty
Městská policie Brno - tel. 156
ředitel MP Brno Mgr. Luboš Oprchal, [email protected], tel. 541 124 320
radní pro dopravu: Ing. Petr Kratochvíl, [email protected], +420 542 172 479